Skip to main content

סיימת ללמוד עיצוב ? יופי, עכשיו מה?

מספר המשרות הנפתחות מדי שנה בתחומי העיצוב מצומצם, לעומת זאת כמות הבוגרים הנפלטים לשוק גדולה ועולה בכל שנה עם פתיחתם של בתי ספר חדשים. עם יחס כזה של היצע וביקוש אפשר כנראה להגדיר את השוק "תחרותי".

אז איך מתקבלים למשרה הנחשקת?

לפני שנבין איך חשוב להבין לאן מתקבלים, תהיו מופתעים כמה המשרה הראשונה שלכם עשויה להשפיע על המשך הקריירה, סיבה מספיק טובה לקחת את הזמן ולחשוב לאן מכוונים. כמו במשפטים וברפואה, גם בעיצוב החלוקה לתתי תחומים היא ברורה והמעבר מאחד לשני יבטל כמעט לחלוטין את הניסיון, הקשרים והרזומה שצברתם. בוגרי לימודי תקשורת חזותית שיתמחו בדפוס יבנו עם השנים פורטפוליו מכובד, אבל כשיתעוררו בוקר אחד ויחליטו שבא להם לעסוק בUI  או UX  הם יגלו שאף אחד לא ימהר לתת להם עבודה בתחום, פשוט כי אין להם ניסיון.

רבים מבוגרי עיצוב תעשייתי מחליטים לעסוק בעיצוב פנים או עיצוב תערוכות, אלו תחומים נפלאים וססגוניים. הבעייה מתחילה כאשר אותם מעצבים מחליטים כעבור מספר שנים לחזור למקורות ולעצב מוצרים – מהנקודה הזאת כבר יהיה קשה להתקבל למשרה של עיצוב תעשייתי, על אחת כמה וכמה בהתחשב בכמות הפונים המוכשרים לכל משרה שקופצת פתאום. הניסיון שצברו ברבות השנים כבר לא רלבנטי ברובו, הטכנולוגיות, החומרים, התוכנות, שפת העיצוב, הספקים, המסמכים – כל אלה כבר לא רלבנטים יותר. בוגר טרי שמחליט לעסוק בעיצוב תעשייתי יכול לבחור בין משרה בסטודיו לעיצוב מוצרים לבין משרה בחברה המפתחת את המוצרים ומעצבת אותם "בבית".

מה עדיף, לעבוד בסטודיו לעיצוב מוצרים או בחברה יצרנית?

חברות שצריכות מעצב תעשייתי בצוות שלהן הן חברות שמפתחות ו\או מייצרות מוצרים פיזיים, מספרן מצומצם וברוב המקרים הדרישה מסתכמת במעצב בודד ולא בצוות שלם כמו זה של סטודיו לעיצוב. מעצב מתחיל בחברה יקבל כנראה סמכויות ותחומי אחריות מקיפים, אך בהעדר מעצב מנוסה להיוועץ בו הדרך למוצר על המדף תהיה קשה וגרף הלמידה יהיה לא טוב. כך גם החברה עצמה עלולה "לסבול" מתהליך פיתוח איטי ויקר ועלות ייצור גבוהה למוצר, וגם המעצב, מוכשר ככל שיהיה- יישאר תמיד עם יסודות לא מספקים לעתיד.

בחברה השכר ההתחלתי (ואולי גם בהמשך) יהיה גבוה מסטודיו לעיצוב, ובמקרה של סטארט-אפ נוצץ ישבו במקרר מילקי ודניאלה חופשי על הבר. הנקודה החשובה ביותר אולי היא העובדה שברוב המקרים יתמקד המעצב במשך כל התקופה בתחום ספציפי ולא ייחשף לתחומים אחרים- משעמם… הוא או היא אמנם יהיו מקצוענים באותו התחום אבל במקרה שהתחום הוא נישתי זה יקשה עליהם למצוא את העבודה הבאה. במשרד עיצוב לעומת זאת קיים "שיוט" תמידי בין פרויקטים, תחומים, טכנולוגיות וחומרים ויש את מי לשאול וממי ללמוד. נכון, המעצבים הוותיקים כנראה יקפידו לגרום לכם להרגיש "צעירים כמעט לנצח" אבל כמו שלימדו אותנו ברובעית- בסוף גם זה יעבור…

שורה תחתונה: בשביל לבנות קירות צריך קודם יסודות… (גילוי נאות: סטודיו-למה הוא סטודיו לעיצוב  תעשייתי…)

אז איך מתקבלים ? פורטפוליו ! פורטפוליו! פורטפוליו!

  1. השקיעו מחשבה על אופן הצגת הפרויקטים. עיצוב תעשייתי הוא בראש ובראשונה שימת לב לפרטים הקטנים, כך בבחינת פורטפוליו אנחנו כמעסיקים מחפשים מעצב טוטאלי ששואף לשלמות, משמע מקפיד גם על עריכה גרפית נקייה וטובה של הפורטפוליו.
  2. שימו רק פרויקטים טובים! אל תתפתו לשים פרויקטים בינוניים רק כדי להגדיל את הנפח, זאת טעות כרונית נפוצה- הישמרו ממנה.
  3. שימו פרויקטים רלבנטיים: אם אתם פונים למשרד העוסק בעיצוב ותכנון פלסטיקה יהיה לכם קשה יותר להתקבל עם פורטפוליו רווי רישומי פחם וכסאות עץ. כבר בשנת הלימודים האחרונה התעמתו עם תוכנות הקאד "המציקות". אם בכל זאת אתם מרגישים שהפורטפוליו רזה מדי קחו שבוע, קחו חודש ותייצרו פרויקטים רלבנטיים לתיק העבודות. נכון שמשרדי העיצוב לא מצפים מבוגר טרי להיות אשף מחשב אבל בהחלט יוסיף לכם כמה נקודות להראות יכולת טובה.
  4. הציגו תהליך: מחקר, מקורות השראה, סקיצות ידניות, מודלים… כל אלה חשובים ועשויים להמחיש חשיבה נכונה, עם זאת חשוב עדיין לזכור שמדובר במשרת מעצב ושהדברים צריכים להיות מוצגים יפה.
  5. התייעצו עם חברים: אתם לא אובייקטיביים! אנחנו עם יוצר, ובדומה לאמנים יש לנו מחלה כרונית – אנחנו מתאהבים בעבודות שלנו, הרבה פעמים ללא סיבה…לכן כדאי לשמוע עוד דעה או שלוש ולהבין איפה אפשר לשפר, איזה פרויקט להשמיט ואיזה פרויקט לקדם לראש המצגת או האתר.

כאמור השוק הישראלי קטן ותחרותי, יתכן ועם כל הרצון שלנו להמליץ לכם לבחור נכון ולשאוף, לא יהיה לכם הרבה מרווח בחירה ותצטרכו להתחיל במקום עבודה פחות מושך. אין שום בעיה עם זה, עדיין אתם יכולים להמשיך לשפר את הפורטפוליו תוך כדי ולשלוח למשרד עם משרת החלומות שלכם…

ברוכים הבאים ובהצלחה!