Skip to main content

חברות משקיעות אנרגיה רבה והון עתק בפיתוח מוצרים, מרבית ההשקעה מופנית לפיתוח הטכנולוגיה, הייצור והשיווק. תוך לקיחה בחשבון שכל ההשקעה הזאת בתשתית נעשית בעיקר כדי למכור עשויה להתקבל ההבנה שכדאי להשקיע את האקסטרה מייל (1.6 ק"מ נוספים) בעיצוב המוצר. לקוח ששוכר משרד לעיצוב תעשייתי מצפה לקבל את התוצאה הטובה ביותר ולפעמים לא מבין שההתנהלות שלו מול משרד העיצוב עלולה לפגום בתוצאה מכל מיני סיבות. מנהל\ת פרויקט, מנהל\ת שיווק או מנהל\ת פיתוח, החלטנו לנסות ולהסביר מנקודת המבט שלנו איפה אותה התנהלות עלולה להפריע, לא בהכרח לפי סדר החשיבות: 

  1. לוח זמנים קצר. כמו בהנדסה גם עיצוב דורש את הזמן שלו, אין קסמים – ככל שנשקיע יותר מאמץ כך נייצר תוצאה טובה יותר. מאמץ במקרה שלנו פירושו עוד ועוד סקיצות ומוקאפים, מודלים פונקציונלים, דיונים והתיעצויות ובין לבין תמיד עוזר שיש גם "זמן דגירה" על הדברים. עבדתם על התכן ההנדסי שנתיים, כמובן שהדברים התעכבו ולפי הגאנט אתם בפיגור גדול – אל תנסו לקצר תווכים על חשבון עיצוב המוצר! כשמשרד עיצוב מגיש את לוח הזמנים על בסיס ניסיון מפרויקטים קודמים הוא כנראה יצטרך כל יום ממה שביקש, אם יידרש לקצץ את הלוז זה יפגע בעיקר במוצר ובסופו של דבר בחברה.
  2. חוסר סבלנות. תהליכי פיתוח ועיצוב נכונים ופוריים הם כאלה שיש בהם סדר ושיתוף, שיש בהם דיאלוג בו הצדדים מקדמים האחד את השני, עם זאת יש מצבים ששיתוף יתר עלול לפגוע בתהליך ובתוצר הסופי. דוגמא למצב כזה היא כאשר משרד העיצוב מתבקש להציג דברים בעיצומו של שלב ולפני שהסתיים, במקרה כזה עלול הלקוח לקבל דברים שלא הבשילו ושאינם ממחישים את החזון וכוונת המעצב, כך עלולים כיוונים עיצוביים עם פוטנציאל מצויין להיפסל בגלל שהוצגו בוסריים ולא מלוטשים ולקוח שרצה "להיות מעורב ולראות התקדמות" עלול להזיק.
  3. ביקורת מסמנכ"ל הרכש. שכרתם אותנו כי השתכנעתם שאנחנו יודעים לעצב – תסמכו עלינו. עבדנו במרץ והגיע הרגע המרגש של הפרזנטציה הראשונה, זאת שסופסוף תראו בה אחרי שלוש שנות פיתוח איך יראה הבייבי שלכם –  בבקשה הזמינו לישיבת העיצוב את בעלי התפקידים הרלבנטים.  למדנו עיצוב ואנחנו עוסקים בזה שנים רבות, אנחנו שותים את הקפה הראשון של היום בבלוגים של עיצוב, חוקרים טרנדים ומשתתפים בכנסים – אנחנו ביחד איתכם, בעלי התפקידים הרלבנטים בחברה, נקבל החלטות מצויינות. אם ברצונכם לקבל דעות נוספות התייעצו עם משתמש הקצה או עירכו ניסויים עם קבוצות מיקוד, דעות של עובדי חברה שאין להם קשר מקצועי או אישי למוצר עלולות לבלבל.
  4. תקציב נמוך. כסף=זמן: כמות שעות העבודה שאנחנו משקיעים לרוב נגזרת מהתקציב העומד לרשותנו, כמו גם משיקולים נוספים. כאמור נגיע לתוצאה טובה אם נשקיע את כמות השעות הנדרשת לפרויקט ולא פחות. מנקודת מוצא זו לקוח שיש לו היכולת לשלם אבל מנסה לחסוך על חשבון העיצוב ולהשקיע בתחומים חשובים יותר לכאורה עלול לפגום כך בעיצוב. אנחנו מבינים ושמחים לשמוע שיש לאותו הלקוח עוד "הרבה פרויקטים בקנה", שזה פרויקט "מצויין לתיק העבודות" ושתהיה למוצר "חשיפה מטורפת", אבל אנחנו עדיין צריכים לשלם במכולת עם כסף ולא עם הבטחות וערכים מוספים… יש לא מעט לקוחות הוגנים שפשוט מאשרים את התקציב ללא מיקוח וללא משחקים, לא חובה להתמקח.
  5. דמי סקיצה. הנה סיפור אמיתי שקרה לנו: לאחרונה נתבקשנו לעצב סדרת מוצרים עבור חברה מסוימת. התהליך התנהל מצויין, ביחד עם צוות המהנדסים המוכשר יצרנו מוצרים יפים וטובים שקיבלו תגובות מצויינות מהשוק וזכו בפרסים. משסיימנו את הפרויקט פנו אלינו מהחברה לפיתוח דור ב' של המוצרים, אבל אם אנחנו רוצים להמשיך עם פיתוח דור ב' אנחנו צריכים לעשות את השלב הראשון של הפרויקט  בחינם! כמובן שתגובתנו היתה לא תודה ושיהיה בהצלחה…. באמת ?? האם העזתם פעם לבקש ממהנדס לעבוד בחינם? ומבית הדפוס שמדפיס לכם פלאיירים? אז למה ממעצבים נשמע הגיוני לבקש דבר כזה? חברים תכבדו את הספקים שלכם, את המקצוע ואת התעשייה- ככה תכבדו את עצמכם.

כך אנחנו רואים את הדברים מנקודת המבט שלנו- מתוך הבנה כמה חשוב העיצוב התעשייתי למוצר ולחברה שלכם תנו למשרד העיצוב את הזמן הנדרש לתהליך יפה, תקציב הוגן וקרדיט על ההחלטות שבתחום האחריות והיכולת שלו וכנראה שתהנו מתוצאה טובה יותר.