Skip to main content

בעבודתנו מול חברות שונות בתחום פיתוח המוצרים אנחנו נתקלים מפעם לפעם בפניני חוכמה נוסח:"במוצר הזה העיצוב פחות חשוב, מי שישתמשו בו הם רופאים…", או  "הלקוחות שלנו הם הקניינים של בתי החולים, לא אכפת להם איך יראה המוצר", מפתיע? למען האמת – כן, ובהחלט לא מדויק לכן נשמח להסביר כאן את יתרונותיו הרבים של עיצוב המוצר.

מפעם לפעם אנחנו עדיין עדים למצבים בתעשייה שהמהנדס נהיה מעצב מוצר בעל כורחו; מנכ"ל/ית יזם/ית יקרים- את עבודת המהנדס אתם משאירים למהנדס ולא עושים אותה בעצמכם פשוט כי אתם לא יודעים איך- כך גם עבודת העיצוב תיעשה על הצד הטוב ביותר אם יעשה אותה המעצב!

 לעיצוב יתרונות רבים הבאים לידי ביטוי בכמה אספקטים:

חוויית משתמש:

איך המשתמש חווה את השימוש במוצר. עיצוב טוב יביא למוצר יעיל ונוח יותר לשימוש, ולחוויה נעימה יותר. על מנת לקבל חווית משתמש טובה תהיה למעצב המוצר התייחסות קפדנית לאספקטים כמו הנדסת אנוש, ארגונומיה וממשק משתמש- הנקודה בה המשתמש בא במגע עם מוצר והאופן שהוא מבין איך להשתמש בו, איך לתפעל אותו, איזו פעולה תמלא את רצונו מהמוצר וכו'.

במצב האידיאלי השימוש יהיה ברור ומובן לחלוטין וינסה להגיע כמה שיותר קרוב לפעולות אינטואיטיביות- בהן המשתמש לא חושב איך להשתמש המוצר אלא פשוט משתמש. ממשק משתמש לקוי עלול להפיל מוצר!

דוגמא לממשק משתמש לא טוב אפשר למצוא בתמונה של בר המים: הכפתורים לתפעול המכונה נמצאים מעל המסך, כך, בלחיצה על הכפתורים אין למשתמש יכולת לראות מה מוצג במסך, לכן עדיף היה לשים את הכפתורים מתחת למסך.

bar

 הגדלת מכירות:

בכדי שהעיצוב יתרום את התרומה המקסימלית למכירת המוצר, חייב המעצב להתבסס על אפיון מוצר הכולל מחקר מקיף של מבנה השוק, מוצרים מתחרים, פרופיל הלקוח הפוטנציאלי ועוד אספקטים רבים וחשובים, רק כך יהיו למעצב הכלים והמידע לייצר את העיצוב המדויק והנכון שיביא למכירת המוצר. עיצוב הוא לא עניין אקראי או גחמה יש מאין של המעצב, אלא פועל יוצא של הרבה שיקולים שאת חלקם הזכרתי. המחשב המוצג בתמונה הוא דוגמה ברורה להכוונת העיצוב לפלח שוק מאוד מסוים, העיצוב כאן משרת דרישות שיווקיות ואסטרטגיות מסוימות ומותאם לעולם ה"גיימרים" כי כך כנראה הוגדר באיפיון המוצר. בצורה מובהקת אין המוצר פונה לכלל משתמשי המחשבים הניידים, לדוגמא אפשר להעריך כי מישהו מתחום העסקים ירצה מחשב עם אופי עסקי, כלומר עם נראות שמרנית- קווים ישרים וצבעוניות שמרנית, אולי מידות מינימליות ומשקל נמוך כך שיהיה נוח לנסיעות ופגישות רבות.

laptop

עיצוב מוכר: בימינו כשהשוק צפוף ורווי והתחרות קשה- בכדי שמוצר יימכר הוא צריך שיהיה לו יתרון מסויים על המוצרים המתחרים- באיכות, בשירות, בחדשנות, בעיצוב, וכן הלאה. בשוק תחרותי כמו זה של ימינו כך נמכור מוצר טוב אבל לא מוצר מנצח: בכדי שיהיה לנו מוצר מנצח זהו הכרח שכל אחד ואחד ממכלול האספקטים שהוזכרו יהיה מצויין; השיווק, יחסי הציבור, השירות, העיצוב, הטכנולוגיה, וכן הלאה.

חיסכון בעלויות:

שעת עבודה של מעצב מנוסה היא לא דבר זול. לכאורה יזם או חברה המנסים לחסוך בעלויות הפיתוח אכן יחסכו אם לא ישכרו שירותי מעצב, או לחילופין ישכרו מעצב לא מנוסה. בפועל ההפך הוא הנכון- בתהליך פיתוח המוצר בוחן המעצב אספקטים כמו- חומריות, טכנולוגית ייצור אידיאלית , סדר ואופן הרכבת המוצר, ואפילו עשוי להביא לשולחן פתרונות יצירתיים לאתגרים טכניים מורכבים. החלטה לא נכונה אחת הכרוחה בשיקולים אלה עלולה לייקר את עלות הייצור בעשרות אחוזים, כך בפרספקטיבה של ייצור סדרתי גדול מימדים שכר המעצב "שנחסך" נהייה זניח. מעצב טוב כמובן לוקח בחשבון בתהליך הפיתוח והעיצוב את מגבלות התעשייה והטכנולוגיה, יש לו כבר שפה משותפת עם המהנדסים, היצרנים ושאר בעלי המקצוע המעורבים בפיתוח והייצור ובתכנון המוצר לוקח בחשבון מבעוד מועד דרישות ובקשות עתידיות.

רלבנטיות ועכשוויות:

בסיום התהליך הארוך והמורכב של פיתוח מוצר מגיע המוצר לנחלה – המדף בחנות. ביושבו בנחת על המדף או באתר האינטרנט מהווה המוצר חלון ראווה לחברה המוכרת אותו, כך אם יעמוד בקו אחד עם הטרנדים בשוק יתרום המוצר למוניטין החברה ויהווה אחד מנכסיה.
ניקח את עולם הרכב כדי להסביר איך עיצוב עוזר לחברה מסחרית להישאר רלוונטית: כחלק ממגמת ההתחדשות האינסופית של חברות הרכב גם חברת פיג'ו כמובן מתמידה ומשקיעה בנושא משאבים רבים, וכך פיג'ו 206 באה להחליף את הפיג'ו 205 הישנה והטובה.

p
לכאורה – רכב שונה לחלוטין, יותר חדש ולא פחות חשוב – יותר חדשני! אז זהו, שלא…. הטכנולוגיה של שני הרכבים זהה כמעט לחלוטין, החידושים הטכנולוגיים הם זניחים, ופרט לשינויים קלים- הרכיבים הבסיסיים הם אותם הרכיבים, העיצוב מצידו בהחלט עושה את ההבדל. במקרה זה הדוגמא מתארת הבאת עיצוב עכשווי יותר לאותו המוצר בתוך החברה עצמה, יישור קו עם המתחרות בשוק ושימור ערכי המותג.

 מיתוג ומיצוב:

מיתוג ומיצוב הם שני עולמות שלמים וחשובים בהצלחת חברה או מוצר, ולרוב מקושרים לעולם הפרסום ולעולם הגרפי. אנסה להסביר; מותג הוא מכלול הערכים הנתפסים אצל הצרכן לגבי חברה או מוצר; "מה אני חושב על החברה? יוקרתית/עממית? האם יש לה מוניטין של חברה אמינה?" וכן הלאה. כך אם חושבים רגע, קל להבין שנראות המוצר- מבנה, צורה, צבע… היא מאוד משמעותית בבניית זהות המוצר בעיני הצרכן, לחיוב או לשלילה, ובעצם מהווה חלק אינטגרלי מהדי-אן-איי שלו ומהמותג! ניקח לדוגמא את תחום הרכב; האם קורה לכם מדי פעם שאתם רואים רכב ומנסים לנחש מי היצרן מבלי לראות את הסמל שלו? אתם מצליחים מדי פעם? כנראה שכן, ובדרך כלל הזיהוי קל יותר כשמדובר בחברות יוקרתיות יותר, בחברות אלה מושקע כמובן יותר כסף בעיצוב ובבידול מהמתחרים. הדי-אן-איי של עיצוב המוצר בחברות אלה הוא ערך חשוב, ברור ומוגדר, ומהווה מרכיב משמעותי בשמירה על זהות המותג וערכו.

אז מהי חשיבותו של העיצוב במשוואה ?

החברות המסחריות משקיעות הון בבניית מוניטין כדי להרוויח כמה שיותר נקודות זכות בתודעת הצרכן. בניית המוניטין מכוונת בסופו של דבר לרגע האמת: הרגע בו עומד הלקוח הפוטנציאלי מול המדף או באינטרנט ומתלבט בין מספר מוצרים דומים; דומים במחיר, במפרט הטכני ובפרמטרים נוספים. ללקוח חסרה "דחיפה קלה" שתגרום לו לרכוש דווקא את המוצר שלכם, כאן נכנס גם העיצוב לתמונה ותורם את תרומתו הרבה. לכן תביאו למדף מוצר מעוצב ומרשים – תקבלו עוד כמה נקודות למאזן, תביאו מוצר מרשים פחות ולא מכרתם– אל תגידו שלא ידעתם…