Skip to main content

מעצבים תעשייתיים, בעיקר אלה הוותיקים, אוהבים לספר על "הימים הקשים" בהם שיקולי הנדסה קיבלו חשיבות יתרה משיקולים הקשורים לעיצוב תעשייתי וכמה טוב שהיום זה הפוך… אז נכון – חשיבותו של העיצוב התעשייתי עולה עם השנים, אם מטעמי שיווק ואם מטעמי שימושיות(ארגונומיה, ממשק משתמש וכו')אבל אנקדוטה זו רומנטית ככל שתישמע לאוזן- אינה מדויקת.

בתחום פיתוח מוצרים נדרשים מספר בעלי מקצוע, ביניהם מהנדסים, מעצבים, יועצים שונים ועוד. מנהל פרויקטים מנוסה יידע לזגזג בין בעלי המקצוע ולדרוש בתזמון נכון את ביצוע הפעולות הנדרשות לאותו השלב. במוצרים עתירי הטכנולוגיה, ההנדסה דורשת את ההשקעה הגדולה ביותר של משאבים:כסף, זמן ואנרגיה. בין המהנדסים היותר רלוונטיים לאיזורים בהם אנחנו המעצבים התעשייתיים פועלים ישנם מהנדסים המתמחים באלקטרוניקה, מכניקה, פלסטיקה, פניאומטיקה והידראוליקה, ועוד.

מערכת היחסים בין העיצוב להנדסה מורכבת ודורשת (לפי סדר החשיבות) סבלנות, סובלנות, אורח רוח, שפה משותפת טובה, ונכונות להשקיע זמן ואנרגיה עבור השני. לדוגמא במקרה שהמעצב מבקש מסיבותיו לשנות מיקום של רכיב מסויים נדרש המהנדס לחזור לשולחן העבודה ולהשקיע זמן כדי לתת מענה לבקשה. ברוב המוחלט של הפרויקטים המשותפים שלנו עם "הזן המוזר" הזה שנקרא מהנדסים הופתענו לגלות כמה נכונות לעזור גילו המהנדסים על מנת להגיע לתוצר טוב.

בעבודה המשותפת חשוב לשים דגש על הגדרה מדויקת של היקף העבודה ותחומי האחריות של כל אחד מהצדדים. חלוקה זו פשוטה לכאורה: המעצב – מעצב, והמהנדס – מערים קשיים… אבל בפועל גם בעבודה בין משרד עיצוב מנוסה למשרד הנדסה וותיק ישנם שטחים אפורים שלא תמיד ברור מי אחראי עליהם. עם השנים לומדים שני הצדדים להגדיר את הנושאים האלה כבר בתחילת העבודה כדי למנוע אי הבנות. 

התשובה לשאלה היכן צריך מנהל הפרויקט או היזם להתחיל אם כן תלויה במהות הפרויקט ובאתגרים הטכנולוגיים שהוא כולל. אם המוצר דורש הוכחת היתכנות טכנולוגית אין טעם להתחיל לעצב כמובן עד שלא הוכחה היתכנות זו. גם במקרים ללא צורך בהוכחה כזו עדיף להתחיל בפתרון האתגרים הטכנולוגיים המרכזיים כמו גם לפעול לקבלת מושג כללי של מימדים, דרישות מיוחדות כגון אטימות, פיזור חום, עמידה בתקן וכו'. אחרי כל אלה מתחילים ההדסה והעיצוב "לרקוד טנגו", פעם זה מוביל ופעם זה מוביל (מבלי להתייחס כרגע לפן העיסקי של המוצר; תקציב, סקרים ומחקרים וכו')

במקרים מסויימים יתחיל התהליך בעיצוב תעשייתי, במקרה שתצורת המוצר אינה ברורה או אינה חד משמעית ייתכן ועדיף לפנות קודם למשרד העיצוב ולבקש קונספטים, כך יחפשו המעצבים בצורה רוחבית מספר תצורות שבשאיפה תהיינה שונות מהותית אחת מהשנייה- בצורה, בחומר, בטכנולוגיית הייצור או בכל אספקט אחר. מקרה נוסף בו כדאי להתחיל במשרד העיצוב התעשייתי הוא בשלב של גיוס משקיע מוקדם, במקרה זה יוצר המעצב חזון עיצובי מרשים ועורך ליזם הדמיות תלת מימד פוטוריאליסיות כדי לצאת ולחפש השקעה ראשונית להתנעת הפרויקט. חשוב לזכור שמשרד העיצוב מתמחה בשירותים נוספים מלבד לעיצוב, ביניהם מודל היתכנות, מודל עבודה, מנגנונים ועוד, בעיקר בתחום המכאני, הכל תלוי כמובן באופי הפרויקט ובמורכבותו.